دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه که قبلاً به دریاچه رضاییه معروف بود ۲۱ کیلومتری شرق ارومیه واقع شده است. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری ، دریاچه ارومیه بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد. بعد از تالاب انزلی ، پارک ملی دریاچه ارومیه یکی از جالب ترین زیستگاه های طبیعی ایران است. این اکوسیستم بین المللی توسط یونسکو به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شده است. اداره محیط زیست ایران این دریاچه را به عنوان بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه نمکی جهان است. دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه در آسیای غربی و شمال غربی فلات ایران است.
آب این دریاچه بسیار شور است و از ۶۰ رودخانه تعذیه می شود كه زرینه رود، سیمینه رود ، اجی چای ، گدار ، شاه چای ، نازلو و زولا تعدادی از آنهاست.دریاچه ارومیه با توجه به اهمیت اکولوژیکی و تنوع زیستی در سامانه یونسكو ثبت شده است.همچنین این دریاچه حدود ۱۰۲ جزیره با اکوسیستمی غنی دارد.

 

دریاچه ارومیه

 

بازار تاریخی ارومیه

بازار تاریخی ارومیه یکی از آثار کمیابی است که از دوران صفویه باقی مانده است. این بازار دارای معماری ساده با انواع مختلفی از طاق ها و گنبدها دارد كه قدمت آن به دوره قاجار و زندیه باز می گردد.

بازار تاریخی ارومیه دریچه ای به گذشته و قدمت آن به دوران زند و قاجار برمی گرد. ورودی بازار یکی از زیباترین معماری های باستانی ایران دارد. پس از ورود به بازار ، اگر اندکی اطلاعات معماری داشته باشید ، می توانید به راحتی فرهنگ آذری ، معماری ایرانی قاجار و زندیه را ببینید و از آن لذت ببرید. قدیمی ترین قسمت این بازار مربوط به دوره صفویه است. متأسفانه ، با ظهور عصر مدرن بافت این بازار ، بسیاری از آن تغییر کرده است ، اما خوشبختانه به دلیل عظمت این بازار ، هنوز می توان زیبایی های آن را دید.

پلان کلی این بازار مانند یک مستطیل است و ۶۰ هزار متر مربع مساحت دارد با ۱۰۰۰ مغازه مختلف ، ۷ خانه بزرگ قدیمی و پنج حمام عمومی دارد. یکی از ویژگیهای بارز معماری این بازار ، ساده و در عین حال از تمام آجر ساخته شده است. در این بازار انواع تکنیک های هنری مانند کاشی کاری ، گچ بری ، سنگ و درهای چوبی قدیمی و چوبی را خواهید دید.

 

بازار تاریخی ارومیه